Fietsen over de Golden Gate Bridge

22 mei 2022 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Na 27 uur te zijn wakker geweest gingen we gisteravond rond 22 uur slapen. We hadden de wekker gezet om 8 uur 's ochtends, zodat we lekker lang konden slapen.

Om 3 uur werd ik echter wakker en kon ik niet meer slapen. Ik was eigenlijk ook helemaal niet meer moe. Is dit dan de jetlag waar iedereen het altijd over heeft? Omdat het nog absurd vroeg was besloot ik toch maar te blijven liggen, om uiteindelijk gelukkig nog even in slaap te vallen.

De rest van de groep gaat samen met onze gids Charlie een bustour door San Francisco maken. Wij hebben echter besloten om vandaag een fiets te huren en de Golden Gate Bridge over te fietsen.

We zien een deel van onze reisgenoten nog in de hotel lobby voordat ze vertrekken. Het leuke aan ons reisgezelschap is dat er een grote diversiteit is in de groep. De jongste is 25 en de oudste van de groep is een 82 jarige man uit Duitsland. Hij vertelt dat hij nog meerdere keren per week een stevige wandeling maakt. En hij heeft zelfs een paar jaar geleden nog de Angel's Landing trail gedaan in Zion National Park. Dat is echt een pittige wandeling!

Op advies van Charlie gaan we ontbijten bij Eight AM. Een op TripAdvisor zeer goed beoordeeld restaurant. De prijzen zijn wat aan de hoge kant, maar dan krijg je ook wel een bomvol bord en een heerlijk schaaltje met fruit erbij. We hebben dan ik ieder geval genoeg gegeten om aan de fietstocht te beginnen.

IMG_20220522_090057416 IMG_20220522_090124728

De fietsverhuur is om de hoek van het hotel. We krijgen een goede fiets met meerdere versnellingen en een goed werkende rem. Dat is wel belangrijk met al die steile hellingen die we op en (vooral) af moeten fietsen. We hebben een route uitgestippeld waarbij we langs het water helemaal naar de Golden Gate Bridge fiets en daarna nog een stuk naar Sausalito fietsen om te gaan lunchen. Daarna nemen we de boot terug naar San Francisco.

qojdA-pbuffxzn25ftqdsv4ikqxasdHtzpi-phbmtd3phjd63rolltv3wl2h

Het is fantastisch weer, de zon schijnt volop en het is gewoon echt warm! Perfect weer om te fietsen dus. We beginnen onze fietstocht bij fisherman's wharf en zien vanaf daar de brug steeds dichterbij komen. Het is een hele mooie fietsroute en we genieten volop. Onderweg stoppen we extra vaak om te genieten van het uitzicht en natuurlijk om foto's te maken.

We komen op een gegeven moment bij een bijeenkomst van een motor vereniging. Ze hebben allemaal nette kleding aan, een overhemd met colbert en stropdas. Het is een heel grappig gezicht zo op de motor. Later zien we ze ook nog voorbij rijden op de Golden Gate Bridge. Er staat een felgekleurde food truck op de parkeerplaats. Even een foto momentje!

IMG_20220522_110148634_HDRIMG_20220522_110414138_HDRIMG_20220522_110138594_HDR

IRUkt-cfaujjnsullb2sx6zxpygyyc

t9DHW-b7cheaq4asfqofqm4kfd45x2

Se0dL-eoki5dfzlwcyxbmcwnfn4pb5

We fietsen verder richting de brug. Sommige stukken zijn zo steil dat we echt even moeten lopen. Maar het uitzicht is fantastisch. Het duurt niet lang of we zijn er! We besluiten de brug lopend met de fiets aan de hand over te steken. Onze eerste stappen op deze beroemde brug voelen best bijzonder. Het is nog steeds even wennen dat we echt in Amerika zijn.

IMG_20220522_111241071IMG_20220522_111257386_HDRIMG_20220522_112827238_HDRbOc32-ecm3g3kz5dwutnhs4s7gmclwLcFaZ-fqop4hq7baz65zaimcp3ebfgJOKjU-qvvodofiqaxbxz2cxa5npdx2conXI-qr6lsgwf7hkswl7lzttcgdzoIMG_20220522_113510571_HDR

IMG_20220522_114053469_HDR

t3e5A-xar7dnqnwpnkac4gcoo4atgg

Het valt mee met de drukte gelukkig. We zien onderweg Alcatraz liggen met in de verte de skyline van San Francisco. Aan de andere kant van de brug zien we de bergen met daarachter Sausalito. Wat is het toch ontzettend gaaf om op deze brug te staan!

HkZij-toook5mggrgfu2ezghbrkfbe8BTQe-s3lf45ru3c6teb4crubq4tugHeAfm-miiyy47xxuzwkw22eukm77a475xZB-yxkzelbnmzzrflqgsry4jj44xzZFP-z474fyhif56imj76unoecdlb9HEwY-5j4jwd3fitr7cu2efeudldfoIMG_20220522_115249048_HDRIMG_20220522_115141122IMG_20220522_122210925_HDR

Beneden in het water zien we verschillende keren een zeehond naar boven komen. Ook zijn er een hoop mensen aan het zeilen of aan het surfen. Hoog boven ons zien we pelikanen vliegen en ook een grote valk, gaaf om te zien.

Eenmaal aan de overkant van de brug aangekomen is er een mooi uitzichtpunt waar we besluiten te pauzeren. Er staan meerdere kofferbak kraampjes met hotdogs. Raynor durft het wel aan en besteld een hotdog van de grill. Hij smaakt heerlijk!

IMG_20220522_122652164_HDR

Nu begint de tocht naar Sausalito. Het is een steile weg naar beneden en er is geen fietspad meer. Dus we moeten voorzichtig doen en onze rem komt nu goed van pas. Gelukkig letten de automobilisten ook goed op, want dit is wel een drukke fietsroute.

Sausalito is een knus stadje met gezellige restaurantjes en een mooi uitzicht op San Francisco. We hebben 2 uur de tijd om hier te vertoeven tot de veerboot arriveert om ons terug te brengen naar San Francisco.

We vinden een Mexicaans restaurant waar ze nachos en taco's serveren. We bestellen twee verschillende soorten taco's en besluiten deze te delen. Ze hebben Californische rode wijn op de kaart staan, hier bestel ik natuurlijk een glas van. Dat past goed bij de beef taco die we besteld hebben.

xG9W6-cp2z2d5lu5xufz444tp3ojbklWTvr-oqvyvp72dwg272yeawar6lafIMG_20220522_140906212

De boot is erg druk, maar gelukkig vinden we nog een plekje op het bovendek aan de railing, zodat we goed uitzicht hebben op de brug en op San Francisco. We varen ook nog vlak langs Alcatraz, leuk dat we dit nu alvast kunnen zien. Aan het einde van onze reis zijn we ook nog twee dagen in San Francisco en dan gaan we pas naar alcatraz toe.

VXu8S-pqqhzh35i54prb2rx4nmaas3ywxgz-653mm6o6bdwjf2fpf7tol4wggutJg-lek3cqgjam2xdnc425mzpq3jfE0jA-vg3ye7yikniqmkwhvdclbvlcYDq9e-p7vlceqc743itqh6pm3n27mbOFrEn-r2ipvgvutbizzm7f7ucvke5zxM6vJ-n3iarqiyqqlxohibdncpsrdq1KM8F-pw3k6od4ehl7g3urnzt2s4emyO6mJ-iqklekp54ligmz2gde45ypiwUliiN-kuql2qee32yap662rbj4w2q3QLHz4-37w2iypq24juza4jiox3dady2cyeu-nx7wc2zkyv36z2xrogwf4cjhLhqJw-u7aeffibxadzfzsclnfqctojyrvKP-nzkjjsgrv2jafwma6x6vowdfKxjQ4-g4susfastdqhhas6vyzbmwtrCnjSr-3wzmbztphkgnnvodyg6qxgh2qMhWC-b7vx5mja4d4aq5r4ydng5rpg

We komen op Pier 1 aan, helemaal aan de andere kant van San Francisco. Vanaf hier kunnen we langs de kade terug fietsen naar fisherman's wharf.

We vragen ons af hoe de rest van de groep het vandaag heeft gehad en sturen een appje in de gezamenlijke app groep om te kijken of iemand zin heeft om met ons ergens te gaan eten. Onze reisgenoot Marijn is net terug van Alcatraz en staat bij pier 39. Op advies van Charlie besluiten we met zijn 3en te gaan eten bij wipe-out. Ze hebben er van alles van burritos tot grote burgers. Ik neem een burger met bacon en blauwe kaas, hmmm! Onze bestelde cola wordt tussendoor steeds gratis bijgevuld, dat is grappig en vooral erg fijn en lekker!

We zijn alledrie een beetje moe en besluiten in de bar van het hotel nog een drankje te doen voordat we naar bed gaan.

Rond 21:30 gaan we richting onze kamer. Morgenochtend vertrekken we om 8 uur naar yosemite national park.

Om 22 uur willen we eigenlijk net gaan slapen als plots het brandalarm afgaat. Snel de kleren aan, paspoort pakken en naar buiten. Gelukkig is het vals alarm en kunnen we terug naar de kamer, dat was toch even schrikken!

Vannacht is ons laatste nachtje in een hotel, de komende drie nachten slapen we in een tent, dus we genieten nog even van een comfortabel matras en dromen over de reis die ons nog te wachten staat.

1. Janny:
    Prachtig!!!
  2. Bas en Yvonne:
    25 mei 2022
    Jullie zijn weer een bijzondere ervaring rijker
    The Golden Gate Bridge
    Hoe mooi is dit
    Groetjes Bas en Yvonne
  3. L. van Kempen:
    25 mei 2022
    Wat een geweldige ervaring Roos en Raynor! Lekker genieten.
    Groetjes Ruud en Leny
  4. Roos Niesten:
    27 mei 2022
    Dankje, dat doen we zeker!
  5. Linda:
    25 mei 2022
    Wow gaaf Roos, leuk om te lezen. Wat een geweldige reis. Veel plezier nog.
  6. Roos Niesten:
    27 mei 2022
    Ja is zeker een geweldige reis!
  7. Gerda van der Zijde:
    26 mei 2022
    Onwijs gaaf!!! Wat kan jij goed schrijven, alsof wij het ook beleven.